Jump to content

Welcome, Guest!

Sign In or Create my Account to gain full access to our forums. By registering with us, you'll be able to discuss, share and private message with other members of our community.

Recommended Posts

Posted (edited)
9 minutes ago, TheRob said:

What do you mean "somehow"?

 

Also can't help but laugh at the comment on the article

Quote

NOW THE BRADLEYS WILL OWN ALL LOCAL STATIONS THEY WILL HAVE A MONOPOLY. THIS IS ABOUT BRADLEY'S GREED AND IT IS THE END OF COMPETITION IN NEWS IN ST. JOSEPH.

 

Whoever the Bradleys are. But come on man, it's St. Joseph lol, not Kansas City.

Edited by MidwestTV
funny comment
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

The Bradleys are the NPG family.

 

Could St. Joseph really support multiple TV operations?

Share this post


Link to post
Share on other sites

It’s legal for them to acquire KQ, since all the NPG stations are -LD’s, no different than the Yuma market which they control 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

It's definitely legal. However, Justice may not like this too much.

Edited by GoldenShine9

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

It's legal primarily on the basis that FCC duopoly rules have tended to treat LPTVs differently than full-power stations. The top-four and former "eight-voices test" restrictions applied only to full-power outlets, while groups have been allowed to own multiple low-power stations in the same market, hence why NPG owns an effective triopoly in St. Joseph now and how Weigel is allowed to own a virtual LPTV triopoly in South Bend (which, ironically, was the reason why Schurz was effectively rebuffed by the FCC from acquiring WBND, WCWW and WMYS in 2009 as it would have created a broadcasting oligopoly in South Bend with WSBT).

 

The question is, is it really legal on its face? It would be a monopoly since NPG also owns the city's lone daily newspaper (St. Joseph News-Press), in addition to the three LPTV outlets (KNPN, KNPG and KCJO) as well as a 24-hour news channel that was integrated into KNPN (News-Press NOW). That would suggest there are some antitrust issues involved here, given the market's size and the fact that the FCC's crossownership rules weren't intended to allow local media ownership to be concentrated in such a narrow manner. Also, the DOJ had problems with Sinclair trying to acquire Tribune because of the ownership conflicts Sinclair didn't really bother to try to address that got the group sued by Tribune when the deal fell apart. It's possible the DOJ would find problems here, too, given the consolidating of print and broadcast media outlets.

Edited by T.L. Hughes

Share this post


Link to post
Share on other sites
Just now, T.L. Hughes said:

It's legal primarily on the basis that FCC duopoly rules have tended to treat LPTVs differently than full-power stations. The top-four and former "eight-voices test" restrictions applied only to full-power outlets, while groups have been allowed to own multiple low-power stations in the same market, hence why NPG owns an effective triopoly in St. Joseph now and how Weigel is allowed to own a virtual LPTV triopoly in South Bend (which, ironically, was the reason why Schurz was effectively rebuffed by the FCC from acquiring WBND, WCWW and WMYS in 2009 as it would have created a broadcasting oligopoly in South Bend with WSBT).

 

The question is, is it really legal on its face. It would be a monopoly since NPG also owns the city's lone daily newspaper (St. Joseph News-Press), in addition to the three LPTV outlets (KNPN, KNPG and KCJO) as well as a 24-hour news channel that was integrated into KNPN (News-Press NOW). That would suggest there are some antitrust issues involved here, given the market's size.

 

I think you hit the nail on the head. The question isn't at the FCC, it's Justice.

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 minutes ago, Ramona said:

 

I think you hit the nail on the head. The question isn't at the FCC, it's Justice.

 

Does NPG own any radio stations in the market too? Are there any other places where both the newspaper and the only TV news operation are owned by the same company?

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 minute ago, GoldenShine9 said:

 

Does NPG own any radio stations in the market too? Are there any other places where both the newspaper and the only TV news operation are owned by the same company?

 

No, NPG is not in the radio business. Eagle Communications owns the St. Joseph radio market, essentially.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

 

16 minutes ago, TheRob said:

 

No, NPG is not in the radio business. Eagle Communications owns the St. Joseph radio market, essentially.

To a point. Of the twelve radio stations in St. Joseph, Eagle owns four and all but one of the others are owned by religious entities. As for GoldenShine's question about a company owning a newspaper and the lone television news operation in one market, the answer is no. The remaining markets that have newspaper and television properties owned by the same company are in markets where there is at least one other independently owned network station with a news department.

Edited by T.L. Hughes

Share this post


Link to post
Share on other sites
17 minutes ago, TheRob said:

 

No, NPG is not in the radio business. Eagle Communications owns the St. Joseph radio market, essentially.

 

NPG does own KRDO-AM/FM in Colorado Springs, as well as KESQ-AM and KUNA-FM in Colorado Springs.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

That’s the NPG playbook — buy one station, cut costs, buy all the other stations in town, and cut costs again to the point where there’s barely anything left of a news operation. Garbage company that’s refined and neglected a lot of once great stations.

Edited by C Block

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

 

9 hours ago, T.L. Hughes said:

It's legal primarily on the basis that FCC duopoly rules have tended to treat LPTVs differently than full-power stations. The top-four and former "eight-voices test" restrictions applied only to full-power outlets, while groups have been allowed to own multiple low-power stations in the same market, hence why NPG owns an effective triopoly in St. Joseph now and how Weigel is allowed to own a virtual LPTV triopoly in South Bend (which, ironically, was the reason why Schurz was effectively rebuffed by the FCC from acquiring WBND, WCWW and WMYS in 2009 as it would have created a broadcasting oligopoly in South Bend with WSBT).

 

Let me remind you that along with Channel 22, Schurz also owned the South Bend Tribune & a cluster of radio stations. Free Press complained about the deal when it was first proposed. FCC only approved the WBND app, but they sat on the other two. 

 

9 hours ago, GoldenShine9 said:

It's definitely legal. However, Justice may not like this too much.

 

Normally, the DOJ wouldn't touch these kinds of deals, since the value are relatively small,.DOJ was never involved in Block acquiring the three LPs (ABC, CBS & Fox) in Lima, OH while they already owned NBC outlet WLIO. The difference today is while the FCC is pro-deregulation, the current regime of the DOJ's Antittrust Unit is following a playbook that's a complete opposite,

 

On the paperwork posted tonight, NPG is paying Heartland $13.65M. And the cut off date is September 30th of this year. They better hope the DOJ doesn't get involved.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
6 hours ago, C Block said:

That’s the NPG playbook — buy one station, cut costs, buy all the other stations in town, and cut costs again to the point where there’s barely anything left of a news operation. Garbage company that’s refined and neglected a lot of once great stations.

 

KNPN, KNPG, and KCJO bumped KCTV, KSHB, and WDAF off cable and satellite due to the protectionist policies of NBC, CBS, and FOX about stations with significantly viewed status although KMBC and KQTV co-exist. The DMA is close and small enough that the KC stations can be picked up with a good antenna. What is ABC's policy about stations with significantly viewed status or do the cable and dish companies not want to pay retrans fees for those stations even though they might be better ratings than the low budget monopolistic LPTV stations. Same policies have kept many Packers games off in parts of Wisconsin in Minnesota DMAs. Parts of far northwest MO might be out of OTA range of the KC stations although that's in the KC DMA instead of the St Joseph DMA

Edited by nomadcowatbk

Share this post


Link to post
Share on other sites
19 hours ago, C Block said:

That’s the NPG playbook — buy one station, cut costs, buy all the other stations in town, and cut costs again to the point where there’s barely anything left of a news operation. Garbage company that’s refined and neglected a lot of once great stations.

Seeing that there are clearly a lot of thoughts and opinions about NPG, I've gone ahead and made a thread for it in corporate chat. We can move these discussions there. Here's the link to it: 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

A follow up.

 

To no surprise, the cable advocacy groups of the ATVA & the NCTA have written informal objections (not a petition of deny) over this deal. They fear that NPG having control of the major affiliated stations (despite the incumbent three are LP'd) might use the new station as leverage in retrans negotiations.

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 5/13/2019 at 6:26 PM, CircleSeven said:

A follow up.

 

To no surprise, the cable advocacy groups of the ATVA & the NCTA have written informal objections (not a petition of deny) over this deal. They fear that NPG having control of the major affiliated stations (despite the incumbent three are LP'd) might use the new station as leverage in retrans negotiations.

Of course, they are. Those groups clearly hate the idea of mergers & acquisitions and are for rules that in some cases hasn't existed in 10-20 years if not, longer than that

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 4/4/2019 at 12:41 PM, broadcastfan9751 said:

 

NPG does own KRDO-AM/FM in Colorado Springs, as well as KESQ-AM and KUNA-FM in Palm Springs.

Fixed.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. By using TVNewsTalk you agree to the Terms of Use and Privacy Policy.