Jump to content

Big Rollo Smokes

Member
  • Posts

    62
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    2

Everything posted by Big Rollo Smokes

  1. For purposes of historical accuracy, I think it's important to state in this thread the reasons why WCMH-TV and WHIZ-TV co-exist as overlapping NBC affiliates, and why Zanesville maintains its own DMA. WCMH went on the air in 1949 as WLWC, the second link in Crosley/Avco's regional network of stations. After the FCC reorganized the VHF allotments in 1952, WLWC was moved from channel 3 to 4. With the potential of huge overlap between WLWC, WLWT and WLWD (WDTN), the FCC told Crosley that the three stations had to transmit from short towers. WHIZ-TV signed-on from Zanesville in 1953, and filled a gap in NBC coverage, partially due to WLWC's signal shortfalls on the eastern edge of the Columbus market. Fast-forward to 1976, when Avco breaks up its tv holdings and sells WLWC to Outlet. No more grandfathered protection with Cincinnati and Dayton. Soon after Outlet took over, WCMH-TV more than doubled the height on its original tower, which was located at the studio building on Olentangy River Road. Then in the early 1980s, the station moves a few miles south to the taller candelabra tower built behind the WBNS-TV plant on Twin Rivers Drive. Channel 4 now covers the entire Columbus market and is viewable clearly in Zanesville. WHIZ-TV, meanwhile, barely makes it to the border of Franklin and Licking counties -- which was probably intentional. If they went to the max with both ERP and tower height after their own move from channel 50 to channel 18 in 1955, WHIZ would have gotten into Columbus pretty easily. Instead, their smaller signal protected WLWC and kept their focus on Zanesville and Muskingum County. So the way I see it, the primary purpose of WHIZ's continued relationship with NBC is now redundant. It would make logistical sense to fold Zanesville into the Columbus market at this point, but I can also understand the arguments against doing so.
  2. That may be so, but Marquee is a small fish in a large pond. If NBC and Nexstar wants it, it's in the bag.
  3. That was always my thought, except it probably should have been done some 15 to 20 years ago. On analog, WHIZ-TV on channel 18 was non-existent in Columbus. I have been going there for the last 30+ years and I have never been able to catch that station with a watchable signal, either pre- or post DTV transition. They would have to boost power/tower height, relocate the tower, and/or change the community of license if they want OTA coverage in the capital city. Getting on Spectrum, Dish and DirecTV is another story. Programming-wise? Columbus may now be Ohio's largest municipality in terms of population, and is now the state's second-largest TV market (after Cleveland). But I'm not sure if there is enough of audience or enough available quality programming for a new independent. Going with a news-intensive format like WDVM (former NBC affil WHAG-TV) in Hagerstown would be risky but it's an option. And WSYX or WBNS-TV will put up a fight if Marquee attempts to add the other networks on a WHIZ sub, as neither want to lose their Zanesville audiences. I would hate to see a legacy station like WHIZ-TV lose their network and then get turned into a wasteland for subchannels and/or informercials on 18.1 (see WMGM or KENV after each lost NBC). There was barely room for two indies in the late '80s when WTTE was still a quasi-indie during Fox's early days and Chillicothe-based WWHO (then WWAT) used a low-power translator on channel 17 to get its programming into Columbus. And just to prove my CBUS street cred is legit, I can recall watching W08BV in the late '80s and early '90s with its mix of syndicated shows, movies, and MuchMusic imported from Canada. Too bad they were an LPTV.
  4. The WHIZ Media Group, long controlled by the Littick family of Zanesville, has sold one of Ohio's last family-owned television outlets. NBC affiliate WHIZ-TV and its associated radio stations are going to Salisbury MD-based Marquee Broadcasting, which owns WMDT in their home market. The big takeaway is what becomes of that relationship with NBC when the latest contract expires...will WCMH-TV try to claim exclusivity for NBC in all of central Ohio?
  5. True also spent time in the Albuquerque market, starting with KOB-TV in the late 1970s. (He is featured in this newscast air check from April 1980.) True was fired from KOB-TV in the summer of '80, apparently on a suggestion of a consulting firm, but resurfaced at KGGM-TV (KRQE) and stayed there until the end of 1987.
  6. I haven't seen anything official about either of these shows having been canceled. Could this have been an April Fool's joke?
  7. Roland Martin broke it down best, on the reasons why BNC failed. And he's right on all points.
  8. WRGB was the only TV station GE birthed. KOA-TV and it's radio counterparts were acquired in 1968, IIRC.
  9. You mean FIVE stations: KSL (AM), KSL-FM and KSL-TV, along with two other FMs in SLC.
  10. Let's be real, Ion isn't a real network.
  11. WSVI lost their ABC affiliation several years ago and is essentially an independent station. For a station that small, and in an area where advertising dollars aren't huge, it probably made little sense for them to maintain a news operation.
  12. Black News Channel, the first all-news cable channel targeted to viewers of color, and staffed nearly exclusively by journalists of color suspended its operations yesterday (Mar. 25) after just over two years on the air. BNC reached a high water mark this past week when it's coverage of the Judge Ketanji Brown-Jackson confirmation hearings gave the channel its highest viewership numbers ever. But that was too little, too late to save the operation from the financial issues that crippled it from the start, and especially in the first two months of this year. In January, BNC announced staff reductions. And yesterday's closure announcement was prefaced with the revelation of an internal email informing employees that payroll wouldn't be met this week. To that end, BNC's main moneyman Shad Khan (owner of the NFL's Jacksonville Jaguars) promised to pay staffers' salaries through the end of the month. But he's apparently done investing more of his billions into the money-losing operation. No mention of the shutdown was made on-air last night on the channel's last live shows. What happens to BNC on-air is unknown at this point, but it's certain to be going away sooner rather than later. Roland Martin, and Scott Jones at FTVLive have chronicling this story in-depth.
  13. That's probably because those three stations were sisters, owned by General Electric at the time.
  14. I wouldn't say "quickly" in the case of New York. Nighttime "Wheel of Fortune" ran on WCBS-TV for seven years (1983-1990) before it moved over to WABC-TV. On the other hand, "Jeopardy!" aired on WNBC-TV for about three months in an overnight time slot (2 AM) before WABC-TV picked it up in December '84 to replace "The Edge of Night" at 4 PM. J! shifted into access two years later. The only other legacy CBS O&O that ran either or both shows that I know of was KCBS-TV in Los Angeles, which picked up the duo from KCOP in the fall of 1989 and aired Wheel at 7 and J! at 7:30. The shows moved to KABC-TV in the fall of 1992.
  15. They were still running that show? Geez what was that, like three ownerships ago?
  16. That was a different show entirely (The Maury Povich Show), before Maury got trashy. WNBC-TV had the early seasons of The Jerry Springer Show as well, thanks to its long-standing relationship with Multimedia (channel 4 also carried Donahue and Sally Jessy Raphael, Multimedia's two flagship talkers). In New York, both programs moved to WPIX around 1998, long after Springer went all-conflict and just as Maury was heading in that direction.
  17. TBN was already Hollywood, both in the literal and physical sense. But in 2016 Hillsong was hot and they wanted to ride the wave.
  18. From what I've been able to cull together (and I don't watch these channels, nor am I religious but I'm familiar with the principal figures) it wasn't just the Lambs, but others using their airwaves. Kenneth Copeland appears on Daystar, and he has made very grandiose claims that COVID was a hoax. And Robert F. Kennedy Jr., the environmental attorney and known anti-vaxxer, appeared on a Daystar program to spread what some may consider vaccine falsehoods, leading to his being banned from Instagram and YouTube. RFK2's hardline stance against vaccines previously caused members of his own family to distance themselves from him.
  19. Hillsong is presently rife in scandal, both in the US and its home country of Austraila. Do a Google search on Brian Houston and Carl Lentz and you'll find out more. TBN had to distance themselves from Hillsong and it probably took them this long to get it done from a legal standpoint.
  20. At TBN, Paul Crouch was grooming his sons to take over. Then came the "Cain v. Abel" battle between them in which Matthew prevailed and Paul Jr. was cast out, with a little help from his two daughters. Matt and Laurie have modernized TBN, though it wasn't until Jan's death (more unexpected than that of Paul Sr., whose health was declining) that the last vestiges of TBN's first generation finally disappeared from the air. IIRC, on the day Jan died was when TBN went live with the Hillsong Channel, replacing "The Church Channel"–which, like their kids network Smile (of a Child) was Jan's brainchild.
  21. As has been reported, the religious broadcaster Marcus Lamb died on Nov. 30 (Mon.) of COVID-19. Lamb was a co-founder of Daystar, the second-largest Christian TV broadcaster in the United States. Aside from proselytizing the "prosperity gospel", Lamb and Daystar have been criticized during the pandemic for spreading misinformation about the virus and vaccines. So it's ironic that Lamb succumbed to the thing he spent so much airtime on his network downplaying. It should be noted that Lamb was a diabetic, and his own vaccination status was unknown. My reason for the post is this: Watch Daystar, and they are still running programs featuring their now-deceased leader. Other than the official statement on Daystar's website, I have not seen much mention of Lamb's passing on the air. Which, regardless of the circumstances, is extremely tacky. **NOTE: I would not want this thread to devolve into an argument centered around COVID or vaccines.**
  22. For years now, WNYW in New York has run its late (10:00 PM) newscast in its entirety following sports... ...but if the game ends at 11:00 or later, the broadcast is pre-recorded. They could easily move the live news to sister station WWOR-TV instead, where I think we can all live without another hour of Family Feud. But really, if the other network flagships in Market One can air live news after late sports, why can't Fox?
  23. Well, it appears that Richard French Live has gained a second life. It now airs weekdays at 7:00 AM, and consists of clips from other liberal/progressive commentators and hosts, such as Thom Hartmann; Richard appears in pre-taped wrap-around segments and offers a brief commentary of his own. The program is now produced under the aegis of Political Voices Network, which features Hartmann, Stephanie Miller, and other like-minded personalities. I suppose this is being done solely to satisfy the FCC mandate for public affairs programming.
  24. Your referencing of "network(s)" is incorrect. You mean station(s). Networks are national program chains. Stations are the local link to that network chain (owned-and-operated or affiliate). Broadcasting 101.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. By using TVNewsTalk you agree to the Terms of Use and Privacy Policy.